25-07-2013 Lunde (Telemarkkanaal) dag 2 - Reisverslag uit Lunde, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 25-07-2013 Lunde (Telemarkkanaal) dag 2 - Reisverslag uit Lunde, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

25-07-2013 Lunde (Telemarkkanaal) dag 2

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

25 Juli 2013 | Noorwegen, Lunde

Gisterenavond begon het in de verte te onweren. Later in de nacht begon het te regenen. Maar dát hadden we niet besteld! En het bleef maar regenen. Niet hard, maar toch... Toen we om acht uur van onze viervoeter wakker werden hebben we er een kopje voer in gegooid en ons weer heerlijk onder het tikkende dak in bed verschanst. Tegen tienen werden we weer wakker. Het was stil! Dus eruit, kopje koffie, douchen, ontbijtje en klaarmaken voor onze fietstocht.

Gisteren hadden we bij de camping de Lunde Sluse bekeken. Schepen moesten hier één verdieping zakken om verder te kunnen varen. We vertrekken tegen half een in alle rust richting Vrangfoss Sluse. Een tochtje van negen kilometer via de grote weg op de fiets. Eenmaal aangekomen kijken we onze ogen uit. Nu kennen we toch echt wel sluizen, maar dit overtreft echt alles. Zeg maar gerust; dit is een overtreffende trap van een sluis! Bij Vrangfoss moeten schepen door vijf (!) sluizen voordat ze 'beneden' zijn. En dat alles gaat nog met de hand. Deurtje open, deurtje dicht. Compartiment voor compartiment zien we schepen dalen totdat ze 23meter (!) lager weer verder kunnen varen. We zien water kolken dat met enorme kracht wordt verplaatst. Machtig mooi! Nadat we diverse schepen hebben zien dalen gaan we lekker lunchen in het cafeetje bovenaan de sluis. Dit is eigenlijk de allereerste keer dat we "buiten de deur" lunchen en het smaakt heerlijk. Johan een sandwich met kip en ik met ..... zalm :-)

Na de lunch fietsen we 1km tussendoor naar de Eidsfoss Sluse. Hier moeten schepen drie compartimenten dalen. En daarna volgt een fietstochtje van 5km weer via de grote weg naar de Ulefoss Sluse. Ook hier drie compartimenten. We pakken in Ulefoss een terrasje en nemen allebei een halve liter bier. Wauw, die smaakt goed! Ik hou het bij één glas want de hondenkar hangt op de terugweg bij mij achter de fiets.

Na een uurtje gaan we terug en nemen we Route2. Op de heenweg is deze route erg steil, maar op de terugweg (na een eerste steile klim) is deze grindpad-route goed te doen. Bij de Eidsfoss moeten we de kar loskoppelen omdat we met de hele handel over de smalle sluisdeuren moeten. Dan weer richting grote weg naar de camper. Luna valt als een blok in slaap naast de camper en wij nemen de dag nog even door. Wat een heerlijke ontspannen dag was dit weer.

Het avondeten en de koffie (om tien uur 's avonds) smaken ons heerlijk.
Nog een afzakkertje en dan zo naar bed.
Morgen moeten we Noorwegen helaas verlaten...
Time flies when you're having fun!