19-07-2013 Lillehammer - Hov - Reisverslag uit Dokka, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu 19-07-2013 Lillehammer - Hov - Reisverslag uit Dokka, Noorwegen van Johan&Lorette Bosch - WaarBenJij.nu

19-07-2013 Lillehammer - Hov

Door: Lorette

Blijf op de hoogte en volg Johan&Lorette

19 Juli 2013 | Noorwegen, Dokka

Lekker op tijd eruit en na een frisse douche, de boiler was nog niet warm, heb ik broodjes bij de plaatselijke super gehaald. Als ik terug kom is Johan al onder de inmiddels warme douche geweest. Het is zijn geluksdag zeker. Het zonnetje schijnt en het lijkt een mooie dag te worden. Heel sportief gaan we beiden in de korte broek. Soms moet je het lot gewoon tarten...
Na het ontbijt servicen we nog even en gaan daarna op weg naar Lillehammer. We willen daar de skischans graag bekijken. In 1994 waren hier de Olympische Winterspelen en er is veel blijven staan na deze spelen. We kopen een kaartje en gaan met de stoeltjeslift naar boven. Luna vindt het allemaal weer geweldig en de Noren geloven hun ogen niet; een hond in de stoeltjeslift! Eenmaal boven heb je een mooi uitzicht over Lillehammer en de schansen. Het zijn namelijk twee schansen, een lage en een hoge. Je moet wel lef hebben om hier naar beneden te glijden... Wij nemen gewoon de stoeltjeslift weer naar beneden. Als we ons laatste slokje koffie bij de camper achterover slaan horen we ineens een heel vreemd geluid. Wat blijkt... Ze zijn gewoon aan het springen! Zomergrasschansspringen of zoiets? Ik maak nog even een paar actiefoto's en daarna vertrekken we naar een camperplek in Hov. Onderweg nog wel even een paar boodschapjes gehaald en... Johan haalt een nieuwe hengel! Ik duim voor een mooie zalm :-)
We rijden het eerste stuk over de E6. Wat een drukte! Vanaf Gjøvik nemen we de 33 en langzaam wordt het landschap weer mooier. Minder verkeer en meer natuur! Bij Hassvalsætra slaan we links de 247 in richting Hov. Aha! Wildroosters. Pas-op-elanden-bordjes. Het is een prachtig stuk natuur en we rijden er rustig doorheen. Maar... ook op deze weg voor ons geen elanden.
Bij aankomst in Hov mogen we op de grond van een Nederlands echtpaar staan. Ik had gisteren al even gebeld of ze plek hadden en vanmorgen kregen we groen licht voor twee nachtjes. Het zijn Hans en Alie, geboren in Apeldoorn en zo half en half geëmigreerd naar Noorwegen. Ze hebben hier in de loop der tijd een prachtig huis gebouwd en wonen (echt abnormaal idyllisch) aan het water. In de zomermaanden kunnen er twee campers voor het huis staan. En laat nou één van die campers van ons zijn! :-)
We staan er met de neus aan het water en kijken uit over de Randsfjorden. Het is overigens een meer dus dat van 'een fjord is automatisch zout water' gaat mooi niet op! De vissen springen uit het water maar bij Johan aan de hengel bijten ze niet... Alie komt toch maar even melden dat Hans hier in al die jaren nog nooit één vis vanaf de kant heeft gevangen. Wel vreed, maar dat verklaart een hoop! :-) Ook later op de avond nog gezellig gepraat met Hans en Alie en om tien uur 's avonds zitten we nog lekker te barbecuen.
De lucht kleurt dan schitterend van de ondergaande zon....
We hebben er weer een prachtdag opzitten.
Mensen, wat een genot.......